Rush Training

Tiesitkö, että trampoliiniharjoittelu on yksi tehokkaimmista fyysisen harjoittelun treenimuodoista? Tunnin trampoliineilussa aikuinen voi saavuttaa jopa 1000kcal:n energian kulutus ja samalla oppia uusia taitoja. Trampoliiniliikunta on hauskaa ja kovaa kuormitusta ei pomppiessa edes huomaa!

Rush Training

 

Trampoliiniharjoittelun hyötyjä – Rebound training

Trampoliini vahvistaa tehokkaasti polven ja nilkan lihaksistoa ennaltaehkäisten muussa urheilussa tapahtuvia loukkaantumisia. Myös vatsan, selän ja niskan lihaksistoa vahvistuu. Luuston vahvistamisessa trampoliini on myös erittäin hyvä apuväline. Esimerkiksi avaruuslentäjät harjoittelevat trampoliinilla kasvattaen luumassaa ennen ja jälkeen avaruuslentojen. Hävittäjälentäjät taas käyttävät trampoliinia niskan- ja selän vahvistamisessa. Trampoliinihyppääminen luo samanlaista kuormitusta selkärankaan kuin kovan G-voiman alaisuudessa hävittäjällä lentäminen.

Trampoliini on hyvä harjoitusmuoto niille, jotka kärsivät polven tai nilkan vaivoista. Esimerkiksi lenkkeilyn haittapuolena ovat rasitusvammat, jotka aiheutuvat kovista tärähdysvoimista polven ja nilkan niveliin. ”G” voimat ovat jopa nelinkertaisia painoon nähden jalan osuessa maahan. Trampoliinin tärähdysvoimat ovat vain 20% juoksuaskeleen aiheuttamasta iskusta.

Trampoliini on erittäin tehokas harjoittelun apuväline ja siihen liittyy samalla myös riskejä. Näitä loukkaantumisriskejä voi kuitenkin minimioida opetellen oikeat ja turvalliset hyppytekniikat. Tärkeä neuvo on hyppiä ja temppuilla omalla taitotasollaan. Uusien temppujen opettelussa kannattaa kääntyä esimerkiksi puiston henkilökunnan puoleen.